Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, November 23, 2010

Menghitung hari

Sudah empat hari di kampung. Menunggu hari untuk bersalin. Syukur masih dalam lindunganNya. Sakit belakang dan pinggang tu normal la kan. Bahagia berada di kampung. Aku hanya melakukan kerja2 ringan. Menolong setakat termampu dilakukan. Hiiii.....tak de la ambil kesempatan pulak. Klu rasa mampu berdiri, godak2 la juga lauk yang sedang dimasak atau potong2 la bawang atau mana2 patut. Anak2 pun masih dalam perhatian aku. Mandi ker, pakai baju ker even membasuh berak mereka pun! Tak sanggup la pulak nak melepaskan tanggungjawab itu pada mak aku sebab dia pun tak de la cergas macam dulu2. Ya la dah tua kan......( Takde la tua benar, baru 56 tahun tapi sejak arwah atuk aku meninggal , mak aku kurang sihat ditambah pulak kencing manis mula muncul.)

Sebenarnya rindu gak rumah sendiri dan my hubby ( dia masih di KL, minggu depan baru start cuti dgn harapan aku bersalin la dlm tempoh dia bercuti tu ) tapi syok juga berada di kampung. Dah lama tak pulang berlama2 di kampung. Last time pulang berpantang masa Sarah dulu. Selain itu, pulangnya cuma paling lama pun seminggu. Tu pun alternate rumah la. Antara rumah mak dgn mak mertua.

Syukur anak2 pun setakat ni takde la menimbulkan masalah. Selalunya mereka bergaduh dan kemudian melalak2 menangis. Tak de bergaduh beria2 ( atau mrk tahu ibu mrk sorang2 je handle mrk, so mrk pun bertingkah laku baik la....hehehe), tengah malam pun tak meragam, Hannah pun nampaknya banyak mengalah pada adiknya dan rajin membantu serta menenangkan adiknya klu nampak Sarah start nak meragam je.

Pagi tadi ke klinik desa. Routine check-up. Lagi 7 hari kalau mengikut tarikh jangkaan. Syukur alhamdulillah kerana sepanjang mengandung ke tiga2 anak, aku tak de masalah kesihatan yang berat. Setakat hb darah je turun naik bacaannya. Banyakkan makanan tambah darah, insya Allah naik la cam biasa.

Semasa di sana tadi, ada seorang ibu kampung ( not sure la sama ada aku yg lebih tua atau dia sbb raut muka org duk kg ni kekadang nampak lebih tua wpun masih muda), masih dalam peringkat 1st trimester. Simpati padanya. Anaknya sebelum ni berat ketika lahir tak sampai 2kg walaupun cukup bulan. Wanita kampung yang tidak berpendidikan tinggi. Tak reti pun nak tandatangan malah nombor handphone sendiri pun tak ingat ( ada handphone tuh... ) tapi ditinggalkan di rumah! Very naive. Syukur kali kedua kerana Allah mengurniakan aku dengan sedikit otak untuk menjadi perempuan yang berpendidikan. Keluar dari kepompong kemiskinan dan kemelaratan. Sesungguhnya benar bahawa dengan ilmu kita boleh mengubah nasib.

p/s syukurlah dengan apa yg kita ada kerana sesungguhnya orang lain tak bernasib baik seperti kita.....

3 comments:

Hamizah said...

moga selamat..

Nor Ramli said...

moga selamat melahirkan ye puan :)

hannahsarah said...

Harapannya juga begitu. Doa2kan lah