Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, November 27, 2009

Anak-anakku dah besar

Sape kata hanya budak-budak lelaki yang suka memanjat. Tengoklah gambar2 di bawah ni. Anak-anak perempuanku juga boleh memanjat. Mungkin orang akan berkata.... alahai panjat kusyen je. Iya la tu...sesuailah sebagai anak2 dara sunti. ( Sori gambar agak blur sbb time ni mereka bukan statik je....)





Akhirnya.......kakak berjaya menawan puncak gunung......



Seminggu cuti sekolah, 7 hari, 24 jam bersama mereka...waduh penatnya. Bukan penat melayan mereka tapi melayan kerenah mereka. Anak-anakku terbukti dah besar. Buktinya:

1) Dah pandai berebutkan aku - ini ibu adik ( usik Sarah untuk kakaknya ) dan Hannah pulak membalas - ini ibu kakak. Bertingkah2 la membalas, pah tu...kakak pukul adik dan adik pun balas pukulan itu. Tak mengalah si kecik ni

2) Dah pandai kata mengata untuk berkelahi - waduhhh...sakit jiwa sebab akhirnya salah satu atau dua-dua akhirnya akan menangis - minta perhatian. Kekadang pening gak tak tahu nak pujuk yg mana satu dulu - pujuk Hannah, Sarah lak terasa terpinggir, pujuk Sarah dulu, Hannah lak terasa. So ada masanya aku biarkan saja hingga mereka reda sendiri dan akhirnya dalam pelukan aku juga. Macam tahu2 je mereka gagal menarik perhatian aku. Hahahaha....

3) Ada masanya ketika berbaik yang teramat baik...mereka berkongsi bermain. Tolong menolong bukan saje antara satu sama lain malah menolong aku juga ( tak kesah la buat apa saje - dari urut kakiku hinggalah menolong di dapur.) Alhamdulillah...moga kekallah sikap itu sampai besar nanti..

4) Tapi gaduh dan baik antara anak2 ni hanyalah sekejab je. Bergaduh..tak sampai 10 saat dah berbaik. Kalau berbaik pun cam tu...elok2 bermain, tak sampai 10 min dah bergaduh. Baik, gaduh, baik, gaduh....itulah resam anak-anak. Tapi aku tahu berbaik @ bergaduh anak2 takkan sampai ke hati. Sebab tu bergaduh pun tak lama........tak macam kita org2 tua ni....sampai ke mati masih ingat @ masih berdendam. Nauzubillah


Macamana penat dan tension dgn kerenah mereka, aku sedar masaku bersama tidak lama. Aku masih lagi terasa baru semalam melahirkan Hannah, rupa2nya dia dah nak menjangkau lima tahun. Sekejab je masa berlalu....so masaku bersama mereka paling lama pun 13 tahun lagi...Hannah mencecah umur 18 tahun, sudah pasti dia akan kemana2 menyambung pelajaran...
Wah......pasti sekejab je masa berlalu.......Sediakah aku membenarkan anak2 ku menyusun langkah membina hidup sendiri nanti?????? Waaaaaa.....



p/s : Selamat menyambut ulangtahun perkahwinan kita yang ke5 pada 19hb yang lalu untuk suamiku. Banyak telah kita lalui dan banyak lagi akan kita tempohi nanti. Moga kita diberi kekuatan iman, mental dan fizikal untuk menempuh sebarang dugaan, halangan dan cabaran

2 comments:

IBNI HAMAD said...

happy aniversary......smoga happy sokmo

Haizamz said...

ape hadiah anniversarry? anyway...nearly seminggu kat umah adik aku dan bermain2 dgn anak2 sedare...mmg budak2 ni aktif dan suka memanjat jd ultraman...takpe. sometimes baik juge kut utk kecerdasan...tapi kalu tengok umah...alahai,...nak pengsan aku.sofa mmg tempat stunt.