Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, December 7, 2009

Anak-anakku mula ke sekolah

Anak-anakku mulai ke tadika hari ni...

Hari yg cukup mencabar aku lebih2 lagi dengan pehaku yang sakit itu makin bertambah sakit. Niat nak ke klinik malam tadi tidak tertunai gara2 mahu anak2ku tidur awal supaya boleh bangun awal. Namun, jam 11 lebih gak si Hannah dan Sarah tidur.

Seperti dijangka Sarah tiada masalah untuk membuka mata malah dia dengan senangnya meminta hubby mandikan dia. Sesenang juga untuk memakai baju sambil mulutnya menyebut2 nak g sekolah, nak g sekolah jumpa teacher Mun.

TAPI....Hannah....ya Allah, kejutkan dia tak jalan, dudukkan dia pun tak jalan, geletek pun tak jalan malah makin laju lak dia menarik comforter.....mula2 takde le beria2 mengejutkan dia...main2 la agar dia boleh buka mata sendiri dan ke bilik air mandi. Tapi...bila main2 tak jalan, aku tarik seluar dia n baju dia supaya dia buka mata. TAK JALAN GAK!!!!

Mulut je bising marah..."akak tak nak mandi! Akak tak nak mandi!"

" Akak bangun sendiri atau abah angkat! " tegas suamiku

" Akak bangun sendiri" kata Hannah dengan mata masih tertutup namun tak juga bangun2 pun.

Hampir 20 -25 minit bertarik tali dengan Hannah, akhirnya hubby gak kena angkat dia ke bilik air. Berkurung lak dalam bilik air tu...sambil menangis. Aku gak angkat dia masuk bath tub mandikan dia dengan dialog dia " akak tak nak mandi! akak tak nak mandi!". Dalam ya tak ya aku menjawab mengikut rentak dia..akhirnya proses mandi selesai.

Masalah itu tidak berakhir di situ. Biasanya kalau dia dipaksa mandi, lepas mandi dia pasti nak pakai baju yg dipakai sebelum mandi. So sah! Dia menangis minta baju tidur. "

Akak tak nak pakai baju sekolah! Akak nak baju tidur!"

Memandangkan masa dah berlalu lama, aku tak de main2 lagi dah. Terus je pakaikan dia baju sekolah. Yg best part, bila pakaikan baju tadika tu...dia berlari masuk bilik dia mencari baju tidur kemudian berlari masuk bilik aku sambil memeluk bantal busuknya dan naik katil terbaring tidur. Aku tinggalkan dia untuk menyejukkan dia sambil aku memasukkan beberapa barang dalam kotak mereka untuk ke tadika. Seusai di bawah, Hannah di tingkat atas dah mulai bertenang...

Aku mengajak dia ke tadika. Mulanya dia berkata " Akak tak g sekolah !"

" Tak pe, kita g hantar adik je ye" balas aku.

Bila dia melihat aku memasukkan kotak2 mereka dalam kereta, kurapati dia sambil berkata " akak nak g sekolah kan? " Dia mengangguk. YESSSSSSSS......Maknanya dia dah waras!

Dalam kereta, dia menyatakan terlupa nak bersalam dengan opah ( mak aku la). Aku tersenyummmmm......sebab dia dah back to normal. Nak g sekolah!. Dia mengamuk biasanya kerana aku mengacau masa dia tidur. Aku rasa semua budak pun begitu...tak cukup tidur menyebabkan mereka payah nak buka mata. Akhirnya ayat yg keluar dari mulut mereka biasanya : TAK G SEKOLAH!!!

Malah sesampai di sekolah pun, dia dan adiknya bersalaman dengan aku dan melangkah ceria ke sekolah. Hofefully keceriaan itu berpanjangan sampai ke petang ni jam 5.30 petang la....kerana hari pertama ini adalah penentu sama ada dia dan adiknya akan bersemangat ke sekolah atau tidak esok hari. Di hari pertama, kalau dia dan adiknya merasa seronok, maka proses pada hari2 seterusnya menjadi makin mudah. Tapi kalau sebaliknya, nampaknya aku kena bekerja lebih keras la......

So disebabkan masalah nak upload gambar tak dapat2, so baca je la entry kali ni tanpa gambar.



p/s doakan besok berjalan lancar...

2 comments:

Unknown said...

Kenapa kaki Ta?

hannahsarah said...

peha naik bisul. Byk lak matanya