Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 2, 2010

Sikap Pemandu di Malaysia

Hari ni panas hati masih terasa sampai sekarang. Sebabnya : Geram kat pemandu buta mata n buta hati. Mana tak butanya kalau dok hon memanjang walaupun tahu kereta di depan dia tak leh bergerak pun waima seinci kerana deretan kereta di depan yang tak bergerak.

Kejadian pertama : Awal pagi, on the way ke sekolah. Ada taffic light dlm 40-50 meter ( tak tau la betul anggaran jaraknya) yg pasti ada 7 - 8 kereta di depan aku. Merah. So tandanya berhenti la. Depan aku ada satu kereta. Betul2 berhenti di depan satu simpang ke kiri. Ada satu kereta di belakang aku bagi signal nak masuk simpang kiri tu. Yang buat aku rasa dia tu ' buta' ialah bila dia hon memanjang. Seolah2 tak sabar nak belok ke kiri. Ya la....cam ne aku nak bergerak, bagi laluan kat dia kalau kat depan aku berderet kereta berhenti kerana trafiic light masih merah. Bengong punya driver. Nah ko...dapat sebijik dari aku. Hon nak tercabut punat hon pong, kalau tak hijau cam ne nak gerak.Tak sabar tul la........

Kejadian kedua : Satu pusingan U di bawah flyover MRR2. Waktu tengahari. Satu lorong sudah ditutup kerana kerja2 naiktaraf jalan MMR2 laluan ke Pandan Indah. So kerana satu lorong sudah ditutup, jadi aku kena la berhenti kalau ada kereta dari laluan kiri yang mahu masuk jalan itu. Kebetulan pula dari laluan itu, baru je hijau. So memang berderet la kereta. Ada satu kereta kat belakang aku mcm kereta pagi tadi gak ; duk hon memanjang. Heiiiii......tak nampak ke kereta masuk berderet tu????? Hishhh......tak sabar gak pemandu ni!!!! Bila ada peluang, line clear, aku pun mencelah masuk la u-turn sambil menengok2 melalui cermin belakang. Nak tgk pemandu yg duk hon tadi - ke mana la nak g rushing cam tu sekali. Tgk2 slow pulok dia bawa kereta selepas u -turn. Tak pulak overtake aku klu betul2 nak cepat. Aku pulak laju ke depan meninggalkan kereta tadi. Jadi, apa motif dia duk hon tadi???? Cam dah tak tertahan nak 'membuang' je lagaknya.

Memang patutla kadar kemalangan di Malaysia ni tinggi. Yg utama sikap pemandu - tak sabar. Berhabis duit kerajaan kempen pun, kalau sikap pemandu tak berubah, memang sia-sia la segala datuk nenek kempen pong!!

p/s Rasa sebal masih ada......

No comments: