Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, July 26, 2010

Ujian bertimpa

Penat dan lelah. Jika dua minggu lepas Hannah demam, minggu lepas pula Sarah demam. Minggu yang sibuk, dengan anak yang tidak sihat. Ya Allah, aku rasa habis tenaga dan kudrat wpun di mata kasar orang, aku masih lagi mampu menghayun kaki.

Hari pertama minggu lepas dan hari2 seterusnya, dilalui dengan urusan kejohanan sukan ting 6 antara sekolah hulu langat. Turun naik tangga berkali2 dalam sehari menyebabkan bawah perutku terasa menyucuk2 dan sengal serta kebas. Aku ni bukanlah perempuan melayu terakhir yang jalannya ayu sopan. Ayunan langkah laju dan cepat. Tak kira waktu mengandung atau pun tak. Sukar nak ubah tabiat kan. Menambahkan kepenatan bila aku berpuasa
( hmmm....pose ganti belum habis, so kena nnebeng la kata org Tganu - nnebeng tu paksa diri la...)

Hari pertama juga sudah terasa badan Sarah agak panas terutama waktu petang. Aku bagi ubat demam Hannah. So bertahan la untuk tiga hari. Nak balik awal dan amik awal dari nurseri mcm Hannah minggu sebelumnya namun kekangan kerja tidak mampu merealisasikan niat itu. Tiap2 hari balik lambat. Tapi hari Khamis petang, kulihat ada tompok merah di pergelangan kaki dan sikunya. Badannya pun panas agak tinggi. Kubagi lagi ubat demam Hannah tu. Malangnya awal pagi Jumaat dalam jam 2 pagi, demamnya meninggi. Melebihi 39 darjah. Masuk ubat buntut la...Alhamdulillah reda pagi tu. Dan aku pun melangkah kaki ke sekolah seperti biasa. Tambahan lagi aku terpaksa membawa pemain boling Ting 6 ke Kajang jam 2 petang kerana kejohanan sukan. Sah2 balik lagi lewat dari biasa la....

Sewaktu di kantin menikmati bekfes dgn kawan2 ( tak pose sbb nak kena bawa pelajar kan, takut tak larat nanti ), tiba2 masuk mesej dari hubby. Menyatakan dia di Hospital Ampang Puteri bersama anak2. Nape lak? Terus call hubby. Rupa2nya tompok merah itu makin menular ( tak terperasan awal pagi masa aku ke sekolah krn aku pun dah lupa pasal tompok merah itu; ingatkan tanda eczema je ). Rupanya alergi pada sesuatu yg kami tak dapat pastikan apa puncanya. Teruk kan!! Sbb makanan ker? Rasanya takde apa yg pelik dia makan dalam sehari dua ni ( tak tau la kat nurseri sbb tak berkesempatan nak bertanya penjaganya ) atau sebab air ( kami baru cuci tangki minggu sebelumnya ).

Yang pasti, aku tidak dapat membawa pelajarku ke Kajang bila tengahari itu hubby bagi tau badan Sarah makin panas. Tak tergamak nak meninggalkan dia bersama hubby. Sentuhan ibu kan lain sikit dari sentuhan ayah. Hahaha.... Terpaksa meminta kawanku menggantikan tempat aku dengan hati yang berat. (susah hati gak sbb itu mmg tugas aku sbg guru kokurikulum ting 6 - takut org kata lari dari tanggungjawab lak ). Namun, anak tetap diutamakan.

Sampai di rumah, kulihat tompok itu makin merebak. Mungkin sebab itu Sarah demam kot. Sukar untuk aku menelan kata2 doktor yg menyatakan itu cuma alergi bila tengok tompok2 merah sebegitu. Yg pasti bukan campak atau cacar air.

Awal pagi sabtu lagi sekali kena masukkan ubat buntut bila panasnya melampau. Dan akibatnya aku tidak mampu mengiringi pelajarku yang akan bertanding dalam acara netball, futsal dan telematch. Hanya berita gembira dikhabarkan dari jauh. Juara netball dan futsal perempuan. Futsal lelaki di tempat ke3. Tahniah buat semua pemain walaupun banyak masalah timbul sebelum kejohanan bermula. ( dari masalah pelajar2 yang nak menyertainya, mencari guru2 pengiring, driver bas yg marah2 kerana pelajar lambat berkumpul dari waktu sepatutnya dan marah2 bila dia terpaksa menunggu lama kerana acara lambat habis - kenapa dia amik trip lain bila dah janji dgn aku? dan yg utama di saat akhir masalah aku tiba2 tidak dapat bersama mengiringi mereka )

p/s Baru semalam semua tompok merah tu tiada - hilang tak berbekas langsung dan demam pun menghilang...hrp2 ari ni semuanya kembali kepada keadaan biasa. Pose ganti bersambung lagi....................

2 comments:

Unknown said...

alhamdulillah sebab Ta dah berjaya mengharungi semua cabaran tu. Kadang2 kita rasa berat sungguh ujian Allah beri, tapi bila lihat masalah orang lain yang lebih berat lagi..baru kita sedar ujian Allah beri utk kita tu sedikit saja. Semoga Allah tidak menguji kita dengan ujian yang berat yg tidak mampu kita pikul.Amin...dan semoga anak2 Ta yg comel itu kembali ceria di sisi ibu dan abahnya.

hannahsarah said...

Ya...tgk pada ujian2 utk org lain yg lbh berat membuatkan saya bersyukur krn masih mampu mengharungi ujian yg kecik ni. Sesungguhnya ujian Allah sesuai dgn kemampuan setiap insan itu, cuma kita aje yg rasa cam berat beno utk dipikul...