Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, July 10, 2010

Kesan peristiwa dulu2......

Tiga tahun lalu semasa 7 bulan mengandungkan Sarah, aku tergelincir di dapur. Hujung ibu jari kaki terkena tepi pemisah jubin dapur dgn ruang makan. Berdarah. Hannah menangis melihat aku mejerit kesakitan. Mujur tak de yang serius. Tapi malam tu g scan. Takut terjadi apa2 pada kandungan. Syukur Alhamdulillah semuanya selamat.

Kesakitan itu tidak terasa selama ini. Malangnya, sejak dua minggu ni, kesakitan jatuh terduduk itu makin terasa. Duduk rasa sakit. Berjalan pun rasa sakit. Berdiri apatah lagi.....Dah la nature of work cikgu ni...berdiri, berjalan dan bercakap. Berjalan ke kelas sana sini, turun naik tangga ke tingkat bawah ke tingkat atas, berdiri semasa mengajar dan bercakap tak henti2. Adoyaiiiiii....... Ngilu, menyucuk2 dan kebas punggung ni klu duduk. Tak yah duduk lama, 15 min duduk pong dah terasa.... Berdiri lak....hmmmm.....lagi laaaaaaaaaaaaaaaaaa......sakit belakang dari bawah pinggang hingga ke bahu. Nikmatnya kalu time sakit tu ada org urut2 lembut.................huh..boleh lena aku agaknya ( aku agak je la sbb takpernah ada org urut pong masa aku sakit belakang tu ).

Masuk kelas sekarang ni pun, kekadang berdiri. Penat berdiri, aku duduk. Rasa lenguh2 duduk, bangun semula. Bercakap pun tak de la beria2. Sib baik silibus pun dah hampir tamat. Dalam dua minggu lagi boleh la buat latihtubi lak. Sekarang ni pun pelajar2 6 Atas sibuk menyiapkan kajian R & D. Seusai hantar laporan R & D mereka pada penyelaras, aku lak minta mereka membuat satu rancangan perniagaan. Satu dokumen yang dimajukan ke bank apabila memohon pinjaman. Satu kaedah untuk mereka mengaplikasi apa yang diajar dalam Pengajian Perniagaan 1 dan 2. Tak de harap mereka buat sedetail usahawan di luar sana, tapi sekurang2nya ada sedikit pendedahan untuk mereka. Menambahkan rasa teruja mereka, aku berikan kebebasan untuk menyiapkannya ( pun begitu masih ikut format sebenar rancangan perniagaan ) dan akan dibuat penilaian.

Untuk mengurangkan rasa sakit, aku letak bantal di belakang masa duduk. Rasa selesa la....Kekadang terfikir aku ni baru 19 minggu. Agak2nya cam ne la kalu dah sarat nanti? Tunggu dan lihat serta alaminyaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.........Waaaaaaaaa

Harap2 aku mampu bertahan dan diberikan kekuatan untuk mengharunginya serta mampu melakukan kerja2 yang sepatut dan seharusnya dilakukan. Amin

Satu pengajarannya : Apa jua pantang larang atau perbuatan atau peristiwa akan memberikan kesan pada kita suatu masa nanti. Agaknya sebab itu la banyak pantang larang orang tua2 utk kita sbb kesan dari langgar pantang larang tu ( terutama semasa berpantang ) akan memberi kesan pada kita nanti.( Dlm kes aku lain ye, sbb aku bukan langgar pantang larang tapi terjatuh walaupun dah berhati2 )

Teringat lak, kisah tergempar yg aku tahu. Perkahwinan kawanku ( tak le rapat dgn dia tp masih tetap kawan kan sbb kita kenal dia dan dia pun kenal kita ) hampir menuju jalan penyudah biarpun belum lagi menyambut ulang tahun pertama. Subhanallah.....

What goes around, comes around. Ingat la kalau kita menyakitkan hati orang, suatu hari hati kita pula disakiti.......Jauhi la aku dari sifat itu lagi........( krn aku jua serik, pernah mengalaminya dulu2 masa zaman belum matang sepenuhnya ). Tak mo lagiiiiiiiiiiiiiiiiiii.....................!!!!!


2 comments:

4-a&nazrah said...

saya pun walau tak pregnant skrg ni sakit sokmo punggung bawak ke paha, agaknya kesan jatuh masa ngandung 7 bulan ke adib dulu kot..

hannahsarah said...

Ya la tu...skrg pregnen lagi la terasa...