Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Al Mubarak 1431H

Dah dua minggu menyepi. Malas + tiada idea + payah nak curi masa utk menaip. Tiada cerita yang menarik sepanjang dua minggu ni. Rutin biasa - pergi balik sekolah, kerja2 sekolah, jalan2 n makan luar di hujung minggu. Tapi mengenangkan esok dah nak puasa, rasanya elok gak kalau mencoret sedikit sebanyak kenangan berpuasa masa remaja dulu2.

Masih ingat lagi makanan kegemaran waktu berbuka masa kecil2 dulu - masak merah ( tak kira la apa saja - ayam, ikan, daging atau seafood ). Arwah nenek aku - kami panggil dia Wan, suka benar melayan tekak kami ni ( aku dan kakakku ). Ye la dua cucu kesayangan yang dibelanya. Bagiku lauk tu kalau dihidang hari2 pun tak pe. Masakan arwah Wan tip top. Maklumlah dia kan mengusahakan kedai makan. Dan satu lagi makanan berbuka yg kami suka - cekodok pisang. Kecil2 n bulat. Waaaa.......hari2 mesti ada!!!

Aku masih ingat betapa nakalnya kami bila time nak memasak untuk berbuka. Bila menjelang jam 3 je, kami angkut buku2 sekolah ke hadapan kedai ( kedai ditutup sepanjang bulan puasa ) dan mula la berlakun konon2 kami ni banyak kerja sekolah. Arwah Wan biasanya tak sampai hati nak kacau kami buat kerja2 sekolah ( sbb dia selalu pesan - sekali harung je belajar ni. Maknanya kalau gagal, takde peluang lagi nak mengulang2. Zaman 80an kan SRP boleh mengulang ). So kalau nampak je kami tengah buat kerja, maka dia la sorang2 kat dapur memasak juadah berbuka. Nakalkan....Ya Allah, teruk tul kami. Padahal bukan study beria2 pun malah cuci mata lagi tengok orang2 lalu lalang depan kedai!!! Waaaa.....rindunya saat itu. Tapi sudah hampir 25 tahun berlalu. Takde lagi rasa keenakan masakan arwah Wan walaupun tekakku ni masih teringat nasi lemak arwah yang begitu sedap. Sudah hampir 17 kali Ramadhan tanpa arwah Wan. Ya Allah.....rindunya.......Moga Allah menempatkan arwah bersama2 orang yang beriman. Amin.

Stop la citer pasal tu sebab air mata ni dah laju je....

Syukur aku masih ada mak yang sudi melayan rasa tekak tika bulan Ramadhan. . Dah enam kali Ramadhan aku menyambutnya bersama suami dan anak2 ( tahun pertama sambut Ramadhan bergelar isteri, aku dlm pantang melahirkan Hannah. Berpantang di Tganu sbb masa tu pun belum dapat tukar ke Sgor ). Baru lima kali aku lak bertungkus lumus memasak utk juadah berbuka. Tak le beria2 juadahnya. Cukup la sekadar untuk mengambil syarat berbuka. Lagipun suamiku pun bukan jenis suka meja makan penuh segala hidangan waktu berbuka. Cukup sedikit kuih, 1 lauk dan sayur utk berbuka. Tak perlu membazir. Memang pun, kami jarang membuang makanan. Kuih pun beli je RM3 -4 kat bazar ramadhan. Kuih2 ni aku tak pandai sangat nak buat dan kami pun berdua je ( anak2 masih kecil lagi kan ) so elok je beli. Lauk lak aku masak. Tak kena selera sangat bila beli lauk di bazar ramadhan. Ala...simple2 je...asal kenyang waktu berbuka, cukup la.

Tapi kalau balik kg sebelum raya, haaa....banyak la juga request aku utk mak aku tu. Mana sempat, dia melayan sehari dua selera anak2 yang tinggal berjauhan. Selalunya bubur lambuk Tganu yang jauh bezanya dari bubur lambuk Kg Baru.

Ntah banyak mana lagi Ramdhanku bersama mak dan ayahku. Sedar hakikat sebuah kehidupan. Bersedia tau tidak, cuma diharapkan Ramadhan kali ini lebih memberi makna dalam hidupku. Memberi aku ruang untuk terus meningkatkan amalan selagi nyawa dikandung badan. Memberi kesempatan untuk terus berbakti kepada orang tua selagi ada peluang.

Untuk semua, ampun maaf dipinta sepanjang perkenalan di alam realiti dan maya telah mengguris hati sesiapa dengan coretan tidak seberapa. Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak 1431H.

No comments: