Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, August 21, 2010

Pembuangan bayi

Dalam dua minggu kebelakangan ni banyak betul berita tentang pembuangan bayi. Tentunya bayi tak sah tarafnya. Mana ada bayi sah taraf mahu dibuang sebegitu setelah bersusah payah mengandungkannya selama 9 bulan 10 hari. Mengenangkan diri sendiri yang sedang mengandung ( dah penghujung 2nd trimester ), tentu keadaan yang ditanggung oleh wanita2 ( yg kawin @ tak ) tentulah tidak jauh bezanya. Sakit belakang, mengah, alahan, tak selesa , kejang kaki dan segala macam rasa. Ada suami yang boleh mengurangkan segala macam kesulitan ketika mengandung tuh. Tapi tentunya tanggungan wanita yang tak kawin mengandung lebih teruk dan sengsara. Mengandung tapi perlu berlagak seperti tidak mengandung krn perlu menyembunyikan kealpaan mengejar keseronokan duniawi daripada diketahui oleh orang di sekeliling.

Pandainya mereka menyembunyikan kandungan sehinggakan orang di sekeliling langsung tidak menyedari @ tidak perasan bahawa mereka ni sedang membawa satu nyawa lagi di dalam rahim itu. Ya Allah tentu berat penderitaan mereka kerana seronok dikejar bersama namun sengsara ditanggung sendirian. Satu bebanan yang ditanggung kerana kesilapan sesaat. Runtuh tembok pertahanan maruah kerana janji si lelaki yang belum tentunya boleh dipegang. Kiranya maruah utuh dijaga, iman tidak goyah dengan godaan syaitan, tentunya semua ini tidak terjadi. Maka tidak kan ada dosa bertimpa dosa. Na'uzubillah........

Aku kira wanita2 ini tentunya juga mempunyai sedetik rasa sayang apabila menatap wajah bayi mereka ketika lahir. Apatah lagi setelah mengalami proses kesakitan bersalin sorang2 tanpa bantuan sesiapa yang mahir @ berkelayakan. Namun pilihan untuk menutup keaiban mengatasi rasa sayang!!! ( Mungkin ada yang langsung takde perasaan sayang terhadap bayi yang dikandung ). Alangkah sedihnya......

Adakah mereka boleh melupakan apa yang telah mereka lakukan? Aku fikir tentu juga tidak. Bayangan dosa itu tentunya sentiasa menyelubungi hidup mereka selagi hayat dikandung badan. Kalau ada yang masih tidak insaf kerana tidak menerima hukuman undang2 dunia @ agama, tapi.......bidalan orang tua2 menyatakan buat baik berpada2. Maknanya kita akan tetap menerima pembalasan nanti tidak kiralah kita sendiri menerima pembalasannya atau mungkin waris2 kita kemudian nanti.

Bagiku, biarlah ada tempat perlindungan @ sokongan bagi gadis yang sudah terlanjur ni untuk menumpang berteduh dari segi jagaan semasa mengandung. Bila sudah bersalin, laksanakan lah hukuman agama ke atas mereka dan pasangannya ( tentulah gadis itu tahu siapa pasangannya kan. Kalau lelaki tidak mengaku, lakukan aje ujian DNA untuk mengesahkan dakwaan gadis tersebut. Tentu masa tu lelaki dah tak boleh mengelakkan ? ) Apapun selagi tiada undang2 sebegitu, tentulah tidak dapat membendung gejala sebegini. Atau kahwinkan aje gadis dan anak teruna ini kalau dah nampak mengeyam je......Rasanya lebih ramai orang di luar sana mahu mengambil anak angkat bila bayi berkenaan sah tarafnya berbanding anak yang tak sah taraf.

Itu pendapat aku la. Belum tentu semua bersetuju. Ada aku kesah??? haha....

Moga semua ini tidak terjadi dalam keluargaku dan saudara mara yang lain. Sama2 la kita menjaga @ membimbing anak2 kita ke arah jalan yang diredhai. Generasi yang rosak boleh meruntuhkan sebuah negara.

No comments: