Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, August 15, 2010

5 Ramadhan 1431H

Sudah lima hari kita berpuasa. Syukur aku pun mampu berpuasa lima hari ni walaupun menjelang tengahari ada rasa lemah sikit. Tapi setelah berehat selepas balik sekolah ( tidur laaa....), ada la sikit tenaga untuk berjuang di dapur lak. Tak lama di dapur. Sekadar 1 1/2 jam termasuk la kemas mengemas dapur. Mujur anak2 belum balik dari nursery, klu tak mau lama lagi aku di dapur. Ya la...mana nak masak, mana nak melayan kerenah2 mrk. Kebelakangan ni, mrk berdua lak selalu bergaduh. Ada je benda@perkara yg boleh menyebabkan salah seorang@ kedua2nya merajuk@menangis@mengamuk. Bulan2 posa cam ni, susah gak nak menahan kesabaran wpun kita dituntut spy byk bersabar. Mana tak, dah la penat, perut pun dah memberi isyarat, ank2 lak buat perangai. Tu sebab aku lbh suka masak awal spy aku melayan kerenah mrk tanpa rasa tension!!! Tanpa perlu kalut kejab di dapur, sekejab di ruang tamu melayn mrk. Lagi penat oiiii.........

Esok genap tiga tahun atuk aku ( ayah mak aku ) meninggal dunia. Mengikut kalendar hijrah. Masa tu aku sarat mengandungkan Sarah ( Sarah dilahirkan 4 hari sebelum umat Islam menyambut Aidil Fitri ). Ironinya hari ni genap tiga tahun juga kakak arwah atuk aku tu meninggal. Maksudnya dua hari berturut2 keluarga kami menghadapi kematian. Allah Maha Berkuasa. Tak siapa mampu menghalang perancanganNya. Petang kematian kakaknya, atuk aku pengsan. Koma hingga ke saat kematiannya.

Paling aku tak boleh lupa tentang arwah setiap kali Ramadhan tiba ialah dia la yang bayarkan zakat fitrah aku sejak aku masih bersekolah hinggalah aku sudah bekerja. Katanya biar dia bayar selagi aku masih belum kawin. Aku tak mampu membantah kerana aku tahu dengan 'anginnya'. Aku pun tak pernah tertanya dia kenapa dia nak bayarkan walaupun aku sudah bekerja. Mungkin itu caranya dia menunjukkan sayangnya padaku. Bulan November terakhir tepat umurku 32 tahun, dia bayarkan kerana 6 Syawal @ 19hb November aku diijabkabulkan. Tamat sudah tanggungjawab dia katanya tatkala aku kawin. Sekarang tanggungjawab itu sudah dipikul oleh suamiku.

Al-Fatihah untuk Arwah Wan Manan Chik. Moga arwah ditempatkan bersama dengan golongan orang yang beriman. Amin

No comments: