Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, February 28, 2009

Satu dan empat

Apa ia satu? Apa lak empat? Satu jari telunjuk dan empat jari jemari yg lain. Selalunya satu ditunjukkan pada org lain, empat terlipat kemas menunjukkan pada diri sendiri. Apa maknanya???

Mudahnya menalakan kesalahan pada org lain, sedangkan byk kelemahan sendiri tidak disedari atau pura-pura tidak nampak ( aku mrujuk pada AKU SENDIRI ). Mudahnya membuat tanggapan org itu begitu begini oleh dipercaya sedangkan tanggapan itu berpunca dari kita..

Kita selalu beranggapan org lain tak boleh diharap sedangkan kita pun bukan boleh diharapkan pun, kita beranggapan org lain tidak jujur sedangkan kita pun bukannya boleh dipercayai pun, kita kata org lain tak boleh buat kerja sedangkan kita pun bukan pandai sangat pun...

Begitu mudah mengata orang kerana begitu senang untuk keluarkan jari telunjuk dan ia nampak jelas di mata kita sedangkan empat lagi ke arah kita tersembunyi. MAKNANYA kesalahan dan kelemahan kita, tidak kita nampak. Kita perlukan org lain utuk mengingatkan kita pada kealpaan kita, pada kelemahan kita, pada ketidaksempurnaan kita... Namun, mudahkah kita utk menerima teguran org???

Tepuk dada tanya selera..... Tiada manusia sempurna di dunia ini...

( Tiada kaitan dgn sesiapa pun di dunia ini) Hanya menulis apa yg terlintas di benak ini... Sekadar renungan diri sendiri.

No comments: