Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, March 2, 2009

Satu Anugerah

Aku nk citer psl one of my friends ( my bestfriend la, sebab dia duk sebelah je, apa2 mslh, apa2 citer , apa2 tak puas hati pada bos, nk mengumpat ke mesti dgn akak tu ). Dia baru dpt kenaikan gred. Tahniah. Dan dia juga bru dpt kerja baru....sbg AJK PIBG. Tahniah juga la...
Namun yang mengusik jiwa dia ialah, tak ramai yg mengucapkan tahniah bila dia dpt kenaikan gred tapi berduyun2 dtg mengucapkan tahniah bila dia dpt kerja tambahan tanpa gaji sbg AJK PIBG. Padan muka ko dpt kerja lagi!!! Apakah mentaliti kita begitu????
Nampaknya ya...Bertepuk tangan bila kawan kita mendapat tambahan kerja. Bukan simpati atau tangan yg dihulurkan....
Begitu juga kalau kita hanya pembantu dlm kerja2 utama. Yg selalu bertungkus lumus adalah kepala atau ketua adhoc. Anak2 buah di bawah hanya bertanya sekadar mengambil syarat je.....Bukan tanggungjawab aku pun, kenapa mesti buat? Itu yg kita tanam dlm diri kita..kenapa aku nk buat, bukan aku kena marah kalau kerja tak siap. Habis masa kat sekolah, masa utk balik...lantak la kerja2 nk kena buat... Tiada kerjasama, tiada rasa komitmen pada tanggungjawab,tiada rasa bersalah menyebabkan kerja kita tak siap, org lain kena siapkan!!!!
Alangkah malangnya hidup kerana menyusahkan org lain....

Biarlah hidup memberi makna...( setuju tak kak siti?) Double congrats gak utk akak. Hehehe

]

3 comments:

amiechomel said...

setuju sangat dgn kak ta...
(tapi ada ketikanya, walaupun kita cuma ahli kecik and Kepala AJK tu orang lain, kadang2 kitaaa jugak yg buat kerja tu... sebenarnya attitude je semua tu... ada orang tu tak peduli langsung dgn tanggungjawab, ketua ke AJK kecik ke, kalau dia tak nak buat, dia tak buat jugak. payah nak cakap!

Haizamz said...

Assalamualaikum...wbt
Anugerah yang diperolehi adalah REZEKI. Ia berkat usaha yang tak kenal jerit pedih dari pagi sampai malam, bekerja untuk anak bangsa... Dalam 24 hours kerje, musuh yang paling utama adalah RAKAN SEJAWAT. Sudah pasti bile GRED naik, ramai yang tutup sebelah mata...Semua drp kite akan mendapatnye...cepat atau lambat hanya ALLAH yang menentukan... Anyway bab AJK PIBG tu...memang orang suke kalau kite terpilih... HANYA YANG TERBAIK SAHAJA YANG DIPILIH... Amin.

Anonymous said...

Salaam..ait terpalit gak kak siti kat sini yer..biasalah ek namanya manusia...mana2pun sama...ish tak pandai nak bagi komen banyak lah....segaan i..hik hik ,sibuk ckit 2/3 ari ni,baru sempat baca ni ha..salute akak ngan wan...berani bercerita di sini...