Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, September 17, 2009

The Good Old Days

Diam tak diam usia perkhidmatan aku dalam bidang pendidikan ini sudah mencecah 10 tahun. Satu peringkat yang masih muda, masih banyak pengalaman perlu dicari, digali dan digilap.

Masih teringat pada penghujung bulai Mei 1999, satu hari seorang posmen datang menyerahkan sampul surat bercetak bahagian pendidikan guru. Satu surat yang telah ditunggu dari bulan April. Satu jangkaan yang menepati ramalan aku dan kawan-kawan sebelum ini. SURAT PENEMPATAN GURU DI SABAH.

Kami telah menjangkakan perkara ini semasa menjalani latihan praktikal lagi. Aku menjalani latihan praktikal di SMK Teluk Datok, Banting bersama dgn kawanku – Ja. Kami berkongsi menyewa bilik di taman perumahan itu bersama dua orang lagi coursemates yang menjalani praktikal di sekolah bersebelahan.

Banyak suka duka menjalani latihan ini. Paling tidak dapat dilupakan ialah makanan yang sedap dan pelbagai di kantin sekolah ini ( aku dan Ja menjadi tukang membeli makanan tengahari kami berempat ). Sewa bilik je kan. So tak le dapat memasak ( walaupun makcik tuan rumah memberi kebenaran untuk kami memasak kalau mahu ). Malas, Lagipun makanan tengahari mudah didapati dan pelbagai. Kenapa nak menyusahkan diri memasak? Dah la banyak alat Bantu mengajar yang perlu disediakan sebagai pembantu dalam preoses pengajaran dan pembelajaran. Haha…alasan lagi!

Sebab kedua yang tak boleh lupa ialah duit kami selalu hilang!!!

Entah la….ni dah masuk bab2 mistik. Kawan kami yang memang tinggal di taman tersebut ada mengatakan makcik tuan rumah bilik sewa kami tu membela ‘kawan kecil’. Waaaa…betulke???? Tapi krn takde bukti dan kita pun xleh percaya 100%,, so kekal lah kami di situ 3 bulan walaupun duit selalu hilang. Orang kata nak tahu betul tak budak kecik buat kerja, taburkan guli malam-malam. Kami takut nak buat experiment tu...kang bunyi betul2, kami gak yang ketakutan nanti!!!!

Cuba2 la juga mencari jalan untuk tidak dihantar ke sana. Tapi….kalau setakat ada kabel telefon je, maka dengan berat hati melangkah la juga ke sana. Sebenarnya dalam hati ini 50 -50

27hb Jun 1999 – lapor diri di KL. Jumpa coursemates semua dan mereka pun mcm excited gak nak merantau. So dengan iringan airmata dan doa keluarga maka, aku mengagahkan diri dan semangat utk menabur bakti pada anak2 Sabah.

28hb Jun – first time naik flight. Takut bercampur seronok. Budak kampong kan, mana pernah naik flight ni. Miskin lak tuh..

29hb Jun – dapat surat penempatan. Kali ni baru tahu dapat kat daerah mana di Sabah ni. Mata terpaku pada perkataan TAWAU. Waaaa…..jauhnya. Kena naik flight lagi sekali ni.

30hb Jun – Bersama-sama berpuluh2 orang, kami berangkat ke Tawau. Bersama dgnku, dua lagi coursemates iaitu Zaliana dan Zarina. Mereka ditempatkan di Semporna dan aku di Bandar Tawau. Well….much better I guess

Pengetua yang mengambil kami di PPD iaitu Mr Kah Kong Boo.Pengetua SMK Jalan Apas yg suka memanggil aku Cikgu Wang.Hahaha…mungkin dia nampak aku ni mcm byk duit kot. Opppss…lupa nak beritahu bersama aku tu Rosliza Hashim ( org bukit berangan Trganu gak – skrg kat Dungun ). Ha..dah dapat teman ulang alik balik Semenanjung ni. Malam pertama kami menumpang di rumah Kak Noraini Zakaria ( org Kelantan ) dan hari2 berikutnya sehingga kami dapat mencari rumah untuk disewa di Taman Berkeley dengan pertolongan Ust…. ( alahai..lupa lak namanya tapi raut mukanya masih dalam ingatan – org Kedah dan sudah berkeluarga ). Mungkin sbb banyak jasanya padaku, tu yang samapai sekarang masih ingat wajah Ust dan isterinya.

First impression bila tengok sekolah, terkejut. Taklah teruk tapi tak pernah jumpa sekolah macam ni di Semenanjung. Hanya dua blok konkrit. Yang lain 3 blok kayu. Tiada dewan. Cuma bangunan terbuka yg dijadikan tempat perhimpunan.

Dalam minggu itu, aku mendapat kawan2 baru dari Semenanjung gak yg posting di sekolah yang sama. Manjula Thanaraj n Azliza Said ( org Penang ), Noriani Abd Rahman ( org Pahang ), Sharifah Shafie ( org Kedah ), Jasmani Abd Halim ( org Kelantan ), Roselind Gan Si Wah ( org Melaka ) dan Mistinah Maryon serta Tati Supihan Ngadiron ( housemate Tina sekolah lain dari Johor ) .

Sebulan pertama masih gak berusaha mencari jalan untuk pulang ke Semenanjung. Tapi masuk bulan ke dua, dah kamceng dan mesra dgn kawan2 baru Semenanjung dan Sabah, keinginan untuk balik dah semakin luntur. AKU DAH JATUH CINTA!!!

Bukan dengan org Sabah ( ye ke??? ) tapi dengan keseronakan anak rantau di negeri orang. Bersama2 kawan2 bujang menerokai pelusuk Sabah termasuk pulau dan hutannya, mengadakan BBQ setiap kali ada kelapangan dan rezeki, menghabiskan duit di tempat kraftangan Tawau yg dikenali sebagai Rombengan. How I missed the good old days!!!!

Tahun pertama mengajar kelas paling hujung dan paling bermasalah. Bahkan aku guru kelas mereka!!!! Wow…mencabar namun, ternyata mereka hormatkan aku walaupun mereka mempunyai masalah disiplin. Masih menegur aku kalau terserempak di Bandar Tawau walapun dah 2,3 tahun keluar dari sekolah tu.

Antara anak2 murid yang masih segar dalam ingatan ialah Suriati n Yasmin yg masih menghubungi aku, Muhajirih, azlan, Zanisa, Jennifer, Zamri, Halijah, Haidir, azman, Mardiana, Murni, Uppe, Kamsiah ( hmmm….otak tua ni dah tak ingat ramai orang dah..) Note: Suriati, kalau baca entry ni, tolong ingatkan cikgu ye sesape lagi kawan kamu tuh...

Dan antara kawan2 lama di Sabah yg masih diingati seperti Endang n suaminya Bacho, Asmah, Maznah Asan, Maznah, Mazlina, Sabaria, Sadaria, Mulaini, Omar, Aslina, Jamal, Albani dan lain-lain la. Hmmm…ternyata aku dah makin tak ingat kawan2 lama bila dah hampir 6 tahun meninggalkan bumi Tawau.

Kalau masa posting aku macam 50 – 50 nak pergi tapi time nak pindah ke Terengganu, aku 50 -50. Hati aku di sini. Tapi…mengenangkan masa depannya tidak ada, maka berangkatlah anak rantau ini pulang ke tempat asalnya.

1hb Jun 2003 – bermulalah episode baru aku di SMK Saujana. Biar hanya sekejab cuma menyinggah di situ ( 2 ½ tahun ), namun aku seronok kerana dikelilingi oleh kawan2 setempat. Kebanyakan kawan kali ini orang Kelantan atau Terengganu. So mesti speking Ganu je le. Ndak ada sudah slang Sabah tu…Cikgu Rosdi, Alias, Mohd Nor, Kak Zubaidah, Kak Jamilah, Kak Kamariah, Roszita dan ramai lagi la…..

1hb Januari 2006- bermula episode di SMK Pandan Mewah. Cukup mencabar mengajar anak-anak bandar ni…Bukanlah sebab mereka ni pandai sangat tapi banyak helah dan kerenah manjanya baik lelaki mahupun perempuan. Tu belum lagi dengan rencam pentadbiran yang aku rasa akhir-akhir ini makin teruk dan membebankan guru-guru hinggakan ramai yang mohon pindah sama ada ke sekolah lain atau kementerian atau institusi lain. Aku je la tersekat di sini kerana terikat dgn kontrak sbg guru ting 6. Kalau la aku diberi peluang, mahu jugak pindah ke sekolah lain. Hmmm….nampak gayanya aku kena gak mencari jalan untuk cabut dari sekolah ini…Apa caranya ye?????? Atau mungkin aku berubah angin? Mencari satu kelainan setelah 10 tahun berkhidmat di sekolah??? Tunggu dan lihat je la…………..sambil2 itu aku mencari idea

Itulah serba sedikit coretan pengalaman selama 10 tahun ini.

Buah cempedak di luar pagar,

Ambil galah, tolong jolokkan,

Saya budak baru belajar

Kalau salah tolong tunjukkan.

No comments: