Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 15, 2009

Memerah keringat

Dalam menempa kejayaan, kita memerlukan sokongan dan bantuan orang lain. Ini kerana kita hidup bermasyarakat dan dalam satu pasukan. Namun, bagaimana caranya kita meminta pertolongan orang2 di sekeliling kita untuk membantu kita menempa kejayaan kita baik dalam bidang pelajaran mahupun kerjaya.

Adakah dengan cara meninggi suara meminta bantuan? Adakah dengan m uka yang garang meminta bantuan? Atau dengan cara lemah lembut dan muka yang manis?

Adakah masa yang diberikan untuk menyiapkan kerja itu memadai? Atau dan dan tu gak nak kerja itu disiapkan tanpa memikirkan bahawa orang itu mempunyai kerja yang sedia ada menimbun? Atau kita langsung tidak fikirkan bebanan orang lain asalkan segala hajat dan cita-cita kita tercapai?

Kalau pendekatan itu yang kita guna pakai, percayalah tiada kejayaan pun akan kita perolehi kerana kita memeras tenaga dan masa org lain tanpa ada perasaan simpati atau belas ihsan. Kalau pun rezeki itu tetap ada, haruslah diingati kejayaan itu atas titik keringat orang2 di sekeliling kita.

Bagaimana pula untuk kita menghargai orang2 itu? Adakah sekadar ucapan terima kasih? Atau adakah dengan cara berkongsi rezeki yang diperolehi?

Apapun....ingatlah bahawa kerja adalah secara berpasukan. Maka, kita yang beroleh kejayaan dalam apa2 pun yg dihajati itu, percaya ia dengan bantuan dan sokongan orang2 lain sama ada secara langsung atau pun tidak langsung.

Hargailah mereka ini.....kerana merekalah aset yang berharga!!!

No comments: