Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 7, 2010

Kesedaran Sivik

Kejadian ini berlaku tengahari semalam. Di luar kelas 6 atas Aset. Menunggu kawan aku kuar dari kelas itu. Sebelah kelas ini ialah makmal bahasa. Keluarlah dari makmal bahasa itu segerombolan pelajar ting 5 Tarif ( kelas terakhir ting 5 ). Bukan pasal kelas terakhir ting 5 yang kebiasaannya mempunyai masalah dalam pembelajaran kerana pelajarnya agak slow yg ingin disentuh. TAPI satu tingkahlaku yang sedari dulu lagi bagi aku satu tingkahlaku yang tidak sopan dan wajar. MELUDAH!!!!! Ikut suka hati je kat mana dan bila masa nak meludah.

Ada seorang pelajar lelaki ni di hadapan mata aku meludah ke bawah bangunan. HAH???????? Dari tingkat paling atas!!! Spontan je reaksi aku ( kerana aku sesungguhnya anti sesape yg suka meludah merata2 nih ) terus menegur kelakuan dia. Wah....dia melenting bila aku tegur. Katanya dalam tekak dia ni banyak kahak. Tak boleh tahan lagi. Amboi2.......atas sebab itu sesenangnya dia meludah. Dasar kurang kesedaran sivik. Padahal tandas pelajar lelaki hanya di hujung blok bersebelahan yang disambungkan dengan koridor.

Yang menambahkan kepanasan aku yang sedia panas di tengah hari tu, dia menjawab dengan kasar dan sesungguhnya kurang ajar. Dia boleh berkata " mak saya pun tak pernah marah ". Ha....kalau dah macam tu maknanya mak dia dan seluruh ahli keluarga dia pun suka meludah merata2 la...Itu tanggapan yg aku buat!! Habis....bila dia dah kata begitu, maka tak salah lah tanggapan aku. EEEEE2........geli aku dengan keluarga sebegitu.

Sukar mendidik buluh kalau dari rebung tidak diajar bagaimana untuk bersivik. Jgn salahkan guru kerana sesungguhnya kami hanya menerima buluh yang sudah agar sukar untuk dilentur. Hanya setelah umur 6 atau 7 tahun menerima didikan dari pihak luar selain ibu bapa. Itu pun hanya 6 -7 jam di sekolah. Selebihnya bersama keluarga.

Aku tak fikir dia boleh meludah sebegitu dalam rumah. Semestinya akan ada orang yang akan marah kalau dia berbuat begitu. Kenapa tidak tingkahlaku begitu juga kita terapkan di mana kita berada.

Ahhhhhh......memang kejadian itu betul menganggu mood aku. Sepanjang perjalanan ke kelas aku lihat budak ni mengomel2 marahkan aku kerana menegur perbuatan "baik" dia. Nasib baik tak de sesiapa lalu di tingkat bwah tu. Kalau tak, mesti terkena la .......Aku percaya satu hari nanti dia sendiri pasti terkena!!!

Akhirnya....aku dapat tahu juga siapa gerangan pelajar tadi. Hairi Iskandar. Nama cukup cantik. Sayangnya.................

2 comments:

Unknown said...

Sungguh sedih...& lebih sedih lagi budak yg nama Hairi tu tentu Melayu kan? Apalah nak jadi dengan bangsa kita sekarang ni....

hannahsarah said...

tu la...siap maki saya lagi tuh bila kena tegur!!! darjah kepanasan naik mendadak time tuh...