Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, May 15, 2010

Luahan hati seorang guru

Sudah dua tahun setiap kali sambutan hari guru, guru2 bersama pelajar dikehendaki ke sekolah untuk gotong royong perdana peringkat nasional. Semua sekolah di seluruh negara. Bukan berat tulang untuk datang bergotong royong tapi persoalannya kenapa pada bulan Mei? Tahun lepas lagi haru...tarikh keramat untuk guru iaitu 16 Mei terpaksa datang berpeluh di sekolah. Tahun ni 15 Mei. Dalam banyak2 hari setahun, kenapa bulan Mei???? Kenapa tidak hari@ bulan lain? Adakah pada bulan tersebut guru menjadi tukang kutip sampah? Agak2nya bila sambutan hari polis, ada tak polis kena bergotong royong di balai? Hari jururawat, jururawat kena bergotong royong di hospital? Tentera bergotong royong di kem2 bila sambutan hari tentera?

Rasanya tak de kan!! Malah mereka dapat imbuhan naik gaji lagi!!! Guru mana ada semua itu? Pergi kursus pun, berkongsi bilik hotel seramai 2,3 orang. Kalau kerja di bidang lain dalam sektor kerajaan, dengan gred DG41 tu, mereka tak perlu pun berkongsi bilik! Tenaga diperah tanpa mengira hari, siang atau malam.

Mana ada jabatan kerajaan lain sekarang yang datang bekerja pada hari Sabtu???? Kami guru2 ni setiap sabtu mesti ada je program. Tiada istilah sabtu minggu kedua atau keempat. Agak2nya guru2 ni takde keluarga kot!! Boleh je dikerah ke sekolah bila2 masa atau disebabkan pandangan umum mengatakan kerja cikgu ni separuh hari? Cuba la orang2 di luar sana duduk berkampung di sekolah selama sebulan dan lihat realiti kehidupan seorang guru. Dengan jadual waktu mengajar melebihi 24 waktu seminggu, tugas perkeranian yang tak pernah susut biarpun brtungkus lumus dibuat. Tempat kerja pun bersesak2 @ berkongsi meja. Aircon ada tapi sekadar hiasan. Dipasang pun tak de beza! Suasana kerja lansung tidak kondusif. Berpeluh2 dalam bilik guru yang tertutup tingkapnya kerana ada 'aircon'. ( Teringat kata Dr Jamil- kerana istilah bilik guru tidak ditukar kepada istilah pejabat guru, maka itu guru tidak mendapat keselesaan sebagaimana pegawai2 kerajaan yang lain. Istilah itu seharusnya ditukar oleh bahagian pembangunan bukannya mengecilkan meja guru kerana istilah bilik guru itu!)

Bebanan guru bertambah dengan seribu satu perangai pelajar2 dan kerenah ibu bapa yang merasakan mereka mengetahui perilaku anak2 mereka!! Seringkali tindakan guru ditafsirkan sebagai ancaman dalam membentuk anak2 yang 'kurang diajar' bukan tindakan untuk membetulkan apa yang pincang. Siapa la guru ini......Sedangkan ibu bapa berpangkat2, berkerjaya hebat2, berpendapatan besar. Apa la sangat guru2 ni.................

Kalau dapat pentadbir yang menyokong segala tindakan kita dalam mendidik anak2 murid, syukur alhamdulillah. Tapi kalau dapat pentadbir yang asyik menyekat tindakan yang dibuat ke atas pelajar yang bermasalah, bagaimana boleh masalah disiplin boleh ditangani? Guru sekarang seringkali dikongkong dengan segala macam pekeliling. Pekeliling yang dibuat untuk menyenangkan ibu bapa pelajar kerana pengaruh tangan-tangan besar yang mencorakkan pendidikan negara. Bukan pekeliling yang menyokong tindakan guru dalam membentuk jati diri pelajar menempuhi cabaran globalisasi dan segala macam masalah kemasyarakatan.

p/s : ini cuma pandangan peribadi aku sebagai insan.

1 comment:

Unknown said...

saya lagi sedih ta..ingat nak wat itu ini pada hari jadi kali ini..tup2 kena gi gotong royong kat sekolah..dah tu x de seorangpun kat sekolah tu ucap hepi birtday, semua sibuk ngan hari guru..sob sob ..sedih ni!