Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, May 7, 2010

Semangat je lebih.....

Semalam g SMKA Maahad Hamidiah. Ada kursus Penulisan Penyelidikan Pendidikan bagi guru2 Ting 6. Akhirnya jadi gak kursus ni setelah tertangguh dua kali. Penceramahnya Dr Jamil Ahmad - Pensyarah dari UKM. Dia telah bergelumang dengan bahagian EPRD hampir 12- 14 tahun. ( Not so sure tapi lama la ). Bagus gak intipati kata2nya.

" Guru tidak menganggap diri mereka sebagai penyelidik tapi subjek penyelidik".

Dan akhirnya masalah pendidikan yang dihadapi oleh guru diselidiki dan diselesaikan oleh orang di luar dari bidang pendidikan yang mana cadangan atau usulnya nanti menambahkan bebanan kepada guru2.

Sejajar dengan perubahan untuk guru2 Ting 6, maka Dr Jamil menggalakkan guru2 terlibat dalam Kajian Tindakan. Mengkaji masalah sendiri dan mengambil tindakan. Tegasnya lagi,. bukan takde guru2 yang membuat kajian masalah sendiri tapi tidak ramai mengambil tindakan untuk mendokumentasikan tindakan yang diambil itu.

Wah....bersemangat mendengar dia bercakap sampai aku terasa la berkobar2 nya untuk mengambil langkah awal memulakan kajianku. Namun...........................takut hangat2 tahi ayam je...( Opppssss......). Hahaha....kerana kutahu diriku bagaimana.........last minute punya orang!!!!

Pepe pong..... sememangnya kena buat dah Kajian Tindakan tu sebab ni dah bulan Mei. Selalunya kata Dr Jamil, cikgu2 memberi alasan tiada masa dan banyak bebanan tugas mengekang mereka dari meneruskan kajian itu. Betulllllllllllllllll........setuju 100%. Tapi dari dapatan dia menunjukkan sebenarnya, kekangan masa dan beban tugas tu menyumbang tak sampai pun 1% dari faktor2 itu. Faktor utama ialah sikap positif guru terhadap tugas penyelidikan.


Hmmm.....cam mana nak mula yekkk????

Apa2 pun kita memasak dulu.......Hari ni pertandingan memasak antara guru2 Pandan Mewah sempana Hari Guru. Wah....kecoh dan riuh di bengkel KH tadi. Pertandingan bermula dari jam 12.30 tengahari. Para peserta diberi masa 50 minit untuk menyiapkan hidangan utama berasaskan mee, beehoon or kueh teow. Pasukanku diketuai oleh Kak Siti Zamrud, Nazrulhaiza ( dua2 pakar masak ), Kak Zuraini ( akak ni baru di Pandan Mewah, so tak tahu la dia pakar ke tidak ) dan aku la hanya pakar makan je....Sebelum masuk ke bengkel, rasa mual membuak2 sampai rasa nak tarik diri je tapi bila tgk kemeriahan dan keriuhan guru2 termasuk la dua group guru lelaki, segala mual dan loya2 hilang.....hahaha...

Tugas aku hanya la menghiaskan dan melengkapkan meja hidangan. Chef utama Kak Siti dibantu dengan hiasan makanan yang dibuat oleh Nazrul. Menu utama mee hailam pandan mewah. Dessert dibawa dari rumah. Kak Siti wat puding laici. Cuma sayang sikit la hiasan pada puding tu senada je. So mungkin hilang la sikit markah keceriaan hiasan pada makanan. Berdebar2 gak bila time juri2 merasa makanan kami. Tengok group2 lain punya kreativiti hiasan wah punya la meriah. Pepe pong...tungu je la keputusan juri yang hanya akan diumumkan pada hari guru nanti. Menang kalah adat bertanding. Bak kata Kak Siti - Just for fun

Aku tunggu Kak Siti upload gambar2 tu kat FB. Minggu depan Isnin adalah hari pendaftaran pelajar Ting 6 Rendah. Minggu yang pasti sibuk. Ada dua slot untuk aku. Taklimat Kokurikulum dan taklimat matapelajaran Pengajian Perniagaan. Dan menyelia juga aktiviti keceriaan di padang. Dan tidak lupa latihan dikir barat guru2 di sebelah petang sempena Hari Guru yang akan disambut pada 17hb di peringkat sekolah.

Hm...skema dua2 kertas PP belum lagi bertaip walaupun soalannya dah siap. 16 soalan esei panjang. Fuuuhhhhhh....jenuh gak nak menaip tuh!!! Sape la boleh jadi typist aku untuk seminggu. Ada sesape tak de kerja???? Jom2... call aku!

No comments: