Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, May 1, 2010

Cerminan Diri

Lokasi : Teso Ampang
Hari : Jumaat
Masa : Tengah hari


Semalam g Tesco Ampang, nak mencari sedikit barang dapur. Bukan nak cerita tentang barang2 yang dibeli atau nak promote barang2 murah harian di Tesco tuh.....

Dalam duk beratur nak membayar tuh....di depan aku ada la satu famili yang terdiri daripada seorang bapa dan ibu bersama dua orang anak ( dua2 perempuan @ satu perempuan dan satu lelaki kot anak mereka ni...tak ingat ). Agak muda, sebaya2 aku barangkali. Penuh la satu troli barang yang mereka beli. Mungkin macam aku gak kot yang suka beli barang untuk sebulan. Senang dan boleh budget!

Dalam duk melayan kepala yang berpusing dan hormon yang belum stabil nih...sementara menunggu giliran, perempuan tadi tersenyum padaku. Orang senyum kita pun lebarlah senyum balik. Nanti klu tak senyum kan, ada orang kata aku sombong lak. Okay la...tak masalah pong kan.....sekadar senyum!

Tetiba, terdengar perempuan itu memaki perkataan " B**I". Eeehh...eehhhh...kat sapa lak dia maki tuh????

Rupa2nya dia marahkan cashier Tesco tuh....sebabnya melempar wang yang diberi olehnya. Terdengar cashier itu pula membalas kata2 perempuan itu : " Dah ko dulu lemparkan duit tuh". Oh...maksudnya perempuan itu masa membayar tadi main lempar je duit tuh. Agaknya cashier tu rasa 'panas hati ' kot...tu sebab dia pun membalas la apa perempuan tu buat.

Hmm......Terkejut gak la bila terdengar perempuan tu maki depan anak2 dia. Satu contoh yang 'baik' sangat la tu pada anak2nya. Tak heran la klu nanti2 di masa2 depan, anak2 dia pun akan menggunakan perkataan itu. Ya la dah selalu dengar mak duk guna perkataan itu, jadi tak salah la tu bagi pandangan anak2nya.

Orang berbudi, kita berbahasa
Orang memberi, kita merasa

Mungkin atas dasar itu la...cashier tu pun tak mampu untuk berbahasa dengan orang seperti itu.

Entahla....................................................

2 comments:

Unknown said...

Perkataan yang keluar dari mulut orang baik ialah perkataan yang baik-baik. Kalau dah begitu perkataannya...bak kata Nabil,lu fikirlah sendiri!

hannahsarah said...

tu la...terkejut badak dgr dia sound cam tuh....mungkin sesuai la dgn penampilan dia......