Cinta Hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, September 2, 2010

Berkampung di Ampang Puteri

Jumaat malam minggu lepas Hannah dimasukkan ke hospital gara2 demamnya yang tinggi dan sudah melebihi seminggu. Seperti dijangka!! Yang tidak dijangka ialah dia dimasukkan air. Waduh....luluh hati dgr dia meraung sakit bila jarum dicucuk ke tangannya. Aku pun tak pernah dimasukkan air selama ini!!!! Amik darah dulu tapi dua tempat cucuknya sbb dia bergerak kali pertama dicucuk untuk amik darah. So darah tak keluar. Kena cucuk lagi urat lain. Ha...meraung lagi!!! Volum suara punya la kuat......Sib baik nurse2 tu lembut je memujuk.

Malam pertama dalam wad tak leh tido. Bukan kerana bertukar tempat tidur tapi sebab dia batuk tak henti2 dan mengigil kesejukan. Suhu tinggi!!! Gosok2 belakang dan dadanya supaya dia rasa selesa. Dah masuk ubat buntut lagi awal pagi tu barulah nampak Hannah boleh lena. Ya Allah....takutnya bila tgk dia mengigil2 teruk cam tu sekali. Tak putus2 berdoa dan membaca AlFatihah agar dia dapat bertahan.

Pagi Sabtu tu Hannah masih kelihatan lemah. Tidur je sepanjang hari. Darahnya diambil lagi pagi tu. Doktor syak denggi tapi hanya dapat dipastikan melalui 2nd blood test. So sepanjang hari dipantau keadaannya. Air dimasukkan dari sebotol ke sebotol. 8 botol sehingga ke hari Selasa. Dan aku terpaksa bercuti pada hari Sabtu tu ( sekolah ganti cuti raya hari tu ). Hari Khamis sebelumnya pun dah bercuti kerana Hannah demam panas.

Hari Ahad masih sama. Ada masa dia mampu bergerak, ada masa dia melepek.....tidur!! Tidur yang tak mampu untuk dibuka matanya. Memang lemah. Malam dia akan mengigil kesejukan, suhu badan meninggi dan batuk2. Orang yang menjaganya memang tak leh tido lena. Darah diamik kali k3 dan keputusannya negatif denggi. Alhamdulillah tapi berita tak berapa bagusnya ialah viral infection. Tu sebabnya air dimasukkan berbotol2 tu. Dah la Hannah tak seberapa berselera nak makan, susu coklatnya pun kurang apatah lagi air masak. Nebulizer lak tak putus2 kerana kahaknya yang banyak tu.....

Sepanjang berkampung hari tu aku balik ke rumah tengahari setelah suamiku datang. Balik utk uruskan rumah. Menyapu, melipat kain dan membasuh satu dua bekas yang ada dalam sink. Sarah dan hubby akan balik ke rumah setelah berbuka bersama di hospital. Malam pertama Sarah menangis nak kan aku. Aku dan dia tak pernah berpisah waktu malam sejak dia dilahirkan. Hannah pernah ditinggalkan dua kali masa kecil kerana menghadiri kursus di Melaka masa umurnya 7 bulan dan ketika berusia hampir dua tahun kerana berkursus di Pulau Pangkor. Yang kelakornya kalau tanya Sarah samada dia menangis tak masa tidur malam2, dia kan jawab dengan tegasnya dia tak menangis. Hahaha...boleh caya ker tuh????

Antibiotik hanya dapat diberikan hari Isnin setelah menjalani ujian x-ray utuk melihat paru2nya. Takut2 ada jangkitan kuman. Dan ternyata betul!! Disebabkan Hannah ni susah nak makan ubat, maka doktor nasihatkan supaya stay for one more night utk pantau keadaan paru2nya. Isnin tu pun masih belum reda demamnya sepenuhnya. Hari selasa baru la nampak ada perubahan ketara. Sepanjang hari tak demam dan kelihatan lincah je bermain2 dalam wad bersama Sarah. Cuma batuk je masih kedengaran tapi kahaknya dah berkurangan. Setelah menjalani sesi fisio untuk mencairkan kahaknya. Hahaha....aku ingatkan cuma orang tak leh jalan je menjalani sesi fisio rupanya budak2 berkahak pun boleh diterapikan.

Hari Rabu baru boleh kuar dari spital setelah menjalani dua sesi fisio hari tersebut. Dan kena la hubby bercuti dua hari ( Isnin n Rabu tu...sbb aku dah takde cuti - tinggal satu hari je lagi utk appoinment minum air gula lps raya nanti n berharap sgt2 agar tak de lagi situasi yg memerlukan kami bercuti. Terasa cuti tahun ni amat berharga baik utk aku dan hubby ). Petang tu masih nampak Hannah keletihan. Tidur sepetang....

Hari ni je nampak lincah seperti biasa dan sudah ada selera makan. Alhamdulillah....setelah lima malam dan lima hari berkampung dengan kos perubatannya 1/6 dari jumlah perubatan setahun yang diperolehi hubby dari companynya. Harap2 tak de lagi pengalaman seperti ini di tahun ini dan tahun2 mendatang. Namun perancangan Allah ada hikmahnya untuk kita....asalkan kita bersabar dan redha dengan ujianNya.

Sepanjang berkampung di hospital, dua2 tok di kampung tak henti2 bertanya kabar. Sedih mendengar cucunya dimasukkan air berbotol2. Mak aku nak datang menjenguk tapi mengenangkan bulan puasa, niatnya dipendamkan ( org tua mana nak tinggalkan rumah bila bulan puasa). Mak mertua lak sedih tak dapat tengok Hannah ( cuma tgk gambar Hannah je melalui FB adik iparku - tu pun buat dia menangis je, dah la cucu barunya pun dimasukkan hospital kerana demam kuning ). Aku cuba la menenangkan mereka walaupun aku sendiri tak mampu utk bertenang sepenuhnya. Hanya berdoa berdoa berdoa agar semuanya selamat.

Syukur padaMu ya Allah, kami sekeluarga dapat mengharungi dugaan yang mencabar tahun ni di bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan.


p/s aku lak yg batuk2 sampai hilang suara sekarang ni.....

1 comment:

Unknown said...

Alhamdulillah, Hannah dah sihat semula. Syukur juga sebab Ta dan Judin dapat mengharungi detik mencemaskan ini dengan tenang.Semua ada hikmahnya dan yg pasti, apa yang berlaku akan menjadikan kita lebih menghargai apa yang kita ada.